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ROSS Alan

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Alan Ross est actuellement enseignant-chercheur en histoire à l’Humboldt Université de Berlin et chercheur associé à l’UMR 8066 Institut d’histoire moderne et contemporaine, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne.

Historien de l’époque moderne, ses recherches portent sur deux objets principaux : l’histoire sociale de l’enseignement et l’histoire des animaux.

Une monographie sur l’histoire « de la cave au grenier’ d’une école particulièrement bien documenté est apparue en 2015 chez Manchester University Press.

En ce moment, il est en train de finir sa deuxième monographie sur l’histoire culturelle et sociale des singes en Europe dans l’époque moderne.

Formation académique

2009 – D Phil in Modern History, Oxford

2003 – M St in Historical Research, Oxford

2002 – BA (Honours) in History, King’s College London

Positions précédentes

2013-2017 : Humboldt Graduate School Post-Doc Fellow, History Department, Humboldt University, Berlin

2015-2016 : Fernand Braudel (Incoming) Fellow, FMSH, Institut d’Histoire Moderne et : Contemporaine (École Normale Supérieure/ Paris I), Paris

2012-2013 : Temporary Faculty Lecturer in Early Modern European History, c. 1450-1760, Cambridge University

2012 : Stipendiary College Lecturer, Mansfield College, Oxford University

2011-2012 : Lecturer, Potsdam University

2009-2011 : Humboldt Foundation Theodor Heuss Fellow, Göttingen University

2009 : Weimar Postdoctoral Fellow, Klassik Stiftung, Weimar

Publications

Ouvrages

Daum’s boys – schools and the Republic of Letters in early modern Germany (Manchester, Manchester University Press, 2015), ISBN : 978-0719090899.

Special issue Preserving the animal body – cultures of scholarship and display, 1660-1914, Journal of Social History, no 52/3, Spring 2019 (direction d’un ouvrage collectif).

Early modern European empires : the Holy Roman Empire and Poland-Lithuania in comparison (Wiesbaden, Harrassowitz, 2016) (direction d’un ouvrage collectif en collaboration avec T. Gromelski, C. Preusse, D. Tricoire).

Articles et contributions à des ouvrages collectifs

« Introduction », Special issue Preserving the animal body – cultures of scholarship and display, 1660-1914, Journal of Social History, no 52/3, 2019, 18 pages.

« Recycling embryos. Old specimens in new museums, 1660-1840 ». Special issue Preserving the animal body – cultures of scholarship and display, 1550-1914, Journal of Social History no 52/3, 2019, 24 pages.

« School and Education », A. French (dir.), Early Modern Childhood : An Introduction, Abingdon, Routledge, 2018, 30 pages.

« Learning by wrong-doing : aspiration and transgression among pupils after the Thirty Years&squo ; War », Social History, 40:2, 2015, p. 230-246.

« Pupils’ choices and social mobility after the Thirty Years’ War – a quantitative study », Historical Journal, 57:2, 2014, p. 311-341.

’"Da hingegen bei uns fast ein jedes Land und Ort sich ein besonderes machet…" – Zentrum und Peripherie im bildungsgeschichtlichen Kontext am Beispiel der kursächsischen Stadt Zwickau im 16. und 17. Jahrhundert’, Historisches Jahrbuch, 131 (2011), p. 263-283.

« Networks of trust : education and inter-confessional contacts within the seventeenth-century Republic of Letters », Respublica Litteraria in Action, vol. 2, Warsaw, University of Warsaw Press, 2012, p. 177-180.

« Masterless children during the Thirty Years’ War », L. Brockliss et H. Montgomery (dir.), Childhood, violence and the Western tradition, Oxford, Oxbow, 2010, p. 241-247.

« The History of Knowledge and the Reformation – some thoughts on Poland », P. Wilczek (dir.), The Reformation in the Polish-Lithuanian Commonwealth and its European context – research postulates/ Reformacja w dawnej Rzeczpospolitej i jej europejskie konteksty – postulaty badawcze, Warsaw, Sub Lupa Press, 2010, p. 39-43.

« The Colbovius Sendbrief and the Reception of Comenian pedagogy in Saxony », S. Chocholová, M. Pánková et M. Steiner (dir.), Johannes Amos Comenius – The Legacy to the Culture of Education, Prague, Charles University Press, 2009, p. 134-141.

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