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Actualités

"Atelier/ateliers"

Colloque à l’Auditorium du Louvre

Samedi 18 mars 2017

http://www.louvre.fr/atelierateliers

 

 

 

 

 

Conférence à l’Auditorium du Louvre
Jeudi 24 novembre, 18h30

1785. David au Salon. Quand le public s’invite au Louvre 

 

Allthe Beauty of the World. The Western Market for non-European Artefacts (18th-20th century)

Bauakademie am Schinkelplatz, 10117 Berlin, October 13 - 15, 2016

Convenors : Bénédicte Savoy, Christine Howald (Technische Universität Berlin), Charlotte Guichard (Institut d’histoire moderne et contemporaine/CNRS, Paris) 

In the wake of the Western expansion, a fast growing number ofnon-European artefacts entered the European market. They initially made their way into princely cabinets of curiosities. Made possible by the forced opening and exploitation of more and more parts of the world and pushed by social and technological changes of the time, the eighteenth century brought a boom of the market of non-European artefacts in Europe. This came along with the emergence of a broader collectingculture and the development of a rich museumscape.

 This market and its development in terms of actors and networks involved, methods and places of exchange and monetary and ideological value of the objects are in the focus of aninternational symposium organized by the Institute for Art History in cooperation with the Center for Art Market Studies at Technical University Berlin, the Institut d’histoire moderne et contemporaine (CNRS) and the Labex TransferS (PSL) in Paris.

Keynote Lecture : Pr. Timothy Brook (Vancouver), The Economy of Taste in Ming China. Buyer and Dealer in the Art and Artefact Trade (1609-1616)

 

 

Charlotte Guichard est invitée pour les Tomàs Harris Lectures 2016 à University College London (UCL) les 17 et 19 mai 2016 : "Performing the Name".

 
 
 1. Signatures, Authorship and Autographie in Eighteenth-Century French Painting.
2. Revolutionary Signatures : Jacques-Louis David and the Politics of Authenticity.

 

Le mercredi 4 mai 2016, Charlotte Guichard soutient son habilitation à diriger des recherches, intitulée "Savoirs, gestes, valeurs. Une histoire pragmatique de l’art des Lumières".

Devant un jury composé de : 

  • Laurence BERTRAND DORLÉAC, Professeur, Institut d’études politiques de Paris (garante)
  • Roger CHARTIER, Professeur, Collège de France
  • Guillaume FAROULT, Conservateur, Musée du Louvre
  • Béatrice FRAENKEL, Directrice d’études, EHESS
  • Étienne JOLLET, Professeur, Université Paris-I Panthéon Sorbonne
  • Dominique POULOT, Professeur, Université Paris-I Panthéon Sorbonne
  • Katie SCOTT, Professeur, The Courtauld Institute of Art

Le dossier est composé d’un mémoire de synthèse, de deux volumes de travaux, et d’un mémoire inédit intitulé La griffe du peintre. Essai sur la signature dans le tableau (1730-1820).

 

Dernières publications :

De l'authenticité De l’authenticité. une histoire des valeurs de l’art (XVIe-XXe siècle), sous la dir. de C. Guichard, Paris : Publications de la Sorbonne, 2014 (Histoire de l’Art).
Graffitis Graffitis. Inscrire son nom à Rome, XVIe-XIXe siècle, Paris : Le Seuil, 2014 (l’Univers historique).

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